رژیم غذایی و رژیم درمانی برای بیماری های قلبی عروقی

در این مطلب می خواهیم رژیم درمانی و رژیم غذایی متناسب بیماری های قلبی را در افراد مبتلا به بیماری های قلب و عروقی بررسی کنیم.یکی از علل اصلی مرگ و میر دردنیا بیماری های قلبی عروقی می باشد. در ایران حدود ۴۰ درصد از آمار مرگ میر مربوط به بیماری های قلبی عروقی است.

رژیم درمانی،رژیم غذایی،بیماری قلبی،قلب رژیم درمانی و رژیم غذایی برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی

مهمترین عوامل بوجود آورنده بیماری های قلبی عروقی را نام میبریم.

  1. فشار خون بالا
  2. افزایش چربی های خون
  3. بیماری دیابت
  4. اضافه وزن
  5. چاقی
  6. استعمال دخانیات
  7. کم تحرکی

در این میان نقش تغذیه مناسب،رعایت رژیم، رژیم درمانی و داشتن تحرک بدنی در پیشگیری وکنترل این بیماری ها بسیار مهم است.
افزایش این نوع از بیماری ها ناشی از تغییرات در رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دخانیات میباشد.این نیز به دلیل تغییر در شیوه زندگی ناشی از شهر نشینی و صنعتی شدن پدید آمده است. امروزه مردم نسبت به گذشته بیشتر غذاهای پرکالری مصرف میکنند. رژیم غذایی پر انرژی دارند و از طرفی تحرک و فعالیت بدنی آنان کمتر شده است. بنابر این یکی از مهم ترین فاکتورها برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی تغییر رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی ناسالم است.

عوامل موثر در بروز بیماری های قلبی عروقی شامل موارد زیر است.

  1. اختلال در چربی خون
  2. چاقی
  3. فشار خون بالا
  4. استرس های روحی و روانی
  5. کم تحرکی، استعمال دخانیات
  6. رژیم غذایی نامناسب

رژیم درمانی،رژیم غذایی،بیماری قلبی،قلب رژیم درمانی رژیم غذایی و رعایت تغذیه در افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی

تغذیه مناسب برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

رژیم غذایی برای بیماری قلبی عروقی باید متعادل باشد و از تنوع کافی در هر وعده برخوردار باشد. تعادل یعنی دریافت مواد غذایی و انرژی از طریق رژیم غذایی متناسب با میزان فعالیت و نیاز روزانه فرد باشد. تنوع در رژیم غذایی بیماری قلبی به معنی استفاده از همه گروه های غذایی به میزان مناسب در تغذیه بیماری های قلبی میباشد.
انرژی رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی متناسب با ویژگی های فردی وی اعم از سن، جنس، وزن، وضعیت بیماری و … تنظیم میشود. اینها برای هر فرد متفاوت است. همچنین نمیتوان یک کالری مشخص برای رژیم غذایی بیمار قلبی تعیین میشود.
تنوع رژیم غذایی بیمار قلبی شامل استفاده از گروه های غذایی مختلف شامل لبنیات، غلات، سبزیجات، میوه و پروتئین در وعده های غذایی مختلف است. هر وعده غذایی باید حداقل شامل سه گروه از مواد غذایی گفته شده باشد.همچنین  یک گروه از سبزیجات به همراه وعده های غذایی حتما مصرف شود.

کاهش مصرف چربی در رژیم غذایی بیماری قلبی عروقی

امکان کاهش سطح چربی های خون بین ۵ تا ۱۰ درصد صرفا با داشتن یک رژیم غذایی مناسب وجود خواهد داشت. به طور متوسط با کاهش هر ۱ درصد از سطح چربی خون به میزان ۲ درصد احتمال خطر بیماری های قلبی عروقی کاهش پیدا میکند. بنابر این داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای بیماری قلبی عروقی با میزان چربی مناسب میتواند تا حد زیادی از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری نماید.

۱۰ توصیه برای کاهش چربی خون

  1. غذاهای مصرفی در رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی تا حد امکان به صورت آب پز، بخار پز و یا کبابی باشد. از سرخ کردن زیاد غذا خودداری شود.
  2. مصرف غذاهای آماده در تغذیه برای بیماران قلبی عروقی باید محدود شود. غذاهایی نظیر سوسیس، کالباس، همبرگر، فست فود ها، چیپس، پفک و … از جمله این موارد هستند.
  3. از مصرف کله پاچه، جگر، دل، قلوه در رژیم غذایی برای بیماری قلبی عروقی خودداری کنید.
  4. در هنگام طبخ گوشت ها باید تا حد امکان چربی آن گرفته شود. از قسمت های کم چرب گوشت در تغذیه بیماران قلبی عروقی استفاده شود.
  5. در هفته حداقل دو بار از ماهی در رژیم غذایی بیمار قلبی عروقی استفاده شود. به جای سرخ کردن ماهی آن را به شکل کبابی یا بخار پز استفاده کنید.
  6. لبنیات مصرفی در رژیم غذایی بیمار قلبی عروقی باید از نوع کم چرب آن باشد.
  7. از مصرف چربی های جانوری جامد در رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی خودداری نمایید.
  8. مغزیجات و دانه ها مثل گردو، فندق و بادام دارای چربی های مفید هستند. از آنها به مقدار مناسب در تغذیه بیمار قلبی عروقی استفاده شود.
  9. روغن های جامد هیدروژنه حاوی اسید های چرب ترانس هستند. اینها خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش میدهند. لذا نباید در رژیم غذایی این بیماران مصرف شوند.
  10. روغن مصرفی در رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی باید از نوع کم چرب باشد. بهترین روغن در این زمینه روغن زیتون و کلزا میباشد. همچنین برای سرخ کردن باید از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده شود.

رژیم درمانی،رژیم غذایی،بیماری قلبی،قلب رژیم درمانی رژیم غذایی و رعایت تغذیه در افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی

کاهش مصرف مواد قندی در رژیم غذایی

مصرف بیش از حد مواد قندی و نشاسته‌ای بخصوص قند های ساده باعث افزایش وزن، بالا رفتن فشارخون و چربی خون میشود. این مواد شامل مانند برنج، ماکارونی، شیرینی، کیک، شکلات، مربا، عسل و نوشابه ها است. اینها در نهایت منجر به بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌گردد. بنابراین باید در برنامه غذایی بیمار قلبی عروقی از مصرف بیش از اندازه آنان خودداری نمود.
در صورت مصرف موادی نظیر برنج در رژیم غذایی سعی شود به تنهایی مصرف نشود. همراه حبوبات مصرف شود. بجای مصرف برنج سفید از لوبیا پلو، عدس پلو و … استفاده کنید.
به جای استفاده از شیرنی ها و شکلات ها میتوانید از میوه های تازه و میوه های خشک شده استفاده کنید. توجه داشته باشید که میوه ها نیز دارای قند بالا میباشند. نباید در مصرف آنها در رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی زیاده روی شود.
به جای استفاده از نوشابه های صنعتی از آبمیوه های طبیعی استفاده کنید.
از مصرف زیاد قند و شکر به همراه چای و یا در رژیم غذایی بیمار قلبی عروقی خودداری شود.
در نهایت توجه داشته باشید که مصرف موادی نظیر خرما، کشمش و …باعث افزایش انرژی دریافتی و نهایتا چاقی خواهد شد.

چاقی خود یکی از عوامل افزایش ریسک فاکتور بیماری های قلبی عروقی است. شما میتوانید با کاهش وزن اثر آن را ختثی کنید.

نمک و نقش آن در بیماری های قلبی عروقی

مصرف نمک در رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی باید در کمترین میزان مجاز باشد. افرادی که نمک بیشتری در رژیم غذاییشان مصرف میکنند فشار خون بالاتری هم خواهند داشت. سدیم موجود در نمک خوراکی باعث افزایش فشار خون میگردد. حداکثر میزان مجاز مصرف نمک در رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی ۵ گرم است. این مقدار معادل یک قاشق چای خوری نمک میباشد. برای کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی باید میزان مجاز نمک روزانه را در ابتدای روز جدا کنیم. همچنین تا انتهای روز از مصرف نمک بیشتر خودداری نماییم.
برای طعم دار کردن غذاهای مصرفی میتوانید از آب مرکبات، آب غوره بدون نمک، ادویه جات و سبزیجات معطر استفاده نمایید.
در صورت بالا بودن فشار خون ممکن است نیاز باشد محدودیت بیشتر سدیم در رژیم غذایی اعمال شود. به همین دلیل باید برچسب های روی مواد غذایی چک شود تا میزان سدیم آنها بررسی شود. به طور کلی توصیه های زیر را برای کاهش دریافت نمک در رژیم غذایی بیماری قلب و عروق باید رعایت کنید.

توصیه هایی برای کاهش دریافت نمک در رژیم غذایی

  1. مصرف نمک به هنگام تهیه و طبخ غذا کاهش یابد و از نمکدان در سر سفره استفاده نگردد.
  2. مصرف غذاهای کنسرو شده و بسیار از مواد غذایی بسته بندی شده در رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی ممنوع
  3. مصرف غذاهای بیش از اندازه شور مثل ماهی دودی، آجیل، چیپس، پفک، سوسیس، کالباس و … محدود شود.
  4. از ادویه جات و سبزیهای تازه برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک استفاده کنید.
  5. میزان مجاز نمک روزانه را در ابتدای روز جدا کنید. در ادامه روز صرفا همان میزان نمک را مصرف کنید.

تاثیر فیبر های غذایی بر بیماری های قلبی عروقی

فیبر ها ترکیباتی هستند که در دیواره سلول های گیاهان مثل سبزی ها، میوه ها، سبوس، غلات کامل، حبوبات و مغز ها وجود دارند. مصرف فیبر ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند.
فیبر های غذایی شامل دو نوع فیبر های محلول و فیبر های غیر محلول میباشند. فیبر های نامحلول مانند سبوس گندم در دفع سموم روده فعالیت دارد. مصرف آن در رژیم غذایی به کاهش خطر سرطان روده و پستان و کاهش برخی بیماری های باکتریایی و کاهش یبوست میشود.
فرم محلول فیبر غذایی در آب قابل حل است (مانند پکتین).  با تغذیه باکتری های روده و بر اثر تخمیری که بر روی آنها صورت میگیرد موادی تولید میشود. این مواد در ابتدا اینکه سلول های روده بزرگ را تغذیه میکنند و منجر به بهبودی سلول های آسیب دیده روده میشوند. در نتیجه از بروز سرطان های روده ای جلوگیری میکنند. همچنین پس از جذب میتوانند در کبد باعث کاهش تولید کلسترول شود.
بهتر است در رژیم غذایی از هر دو فرم محلول و نامحلول فیبر استفاده شود. بهترین منابع فیبر در رژیم غذایی شامل جو، گندم کامل، برنج قهوه ای، نخود، لوبیا، کدو، سیب، گلابی و …میباشد.
مطالعات نشان دهنده میدهد که مصرف فیبر های غذایی در رژیم غذایی باعث کاهش ریسک بیماری های قلبی عروقی در افراد میشود.

رژیم درمانی،رژیم غذایی،بیماری قلبی،قلب رژیم درمانی رژیم غذایی و رعایت تغذیه در افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی

با مصرف میوه و سبزی از خطر بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کنید

مطالعات و تحقیقات زیادی در زمینه مصرف میوه و سبزی در رژیم غذایی و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی وجود دارد. میوه ها و سبزیحات به علت داشتن محتوای ویتامینی و معدنی بالا و همینطور آنتی اکسیدان های زیاد در جلوگیری از بیماری های قلبی موثرند. آنتی اکسیدان ها از چسبیدن کلسترول به دیواره رگ های خونی جلوگیری میکند. میتوان بیشتر تاثیر مصرف میوه ها و سبزی ها در رژیم غذایی برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی را ناشی از محتوای آنتی اکسیدانی آن دانست. هنوز شواهدی مبنی بر تاثیر مصرف مکمل های غذایی ویتامین و مینرال ها در کاهش خطر این بیماری ها دیده نشده است.
همچنین میوه ها و سبزی ها به علت داشتن پتاسیم بالا به کنترل فشار خون کمک میکند. همچنین از بالا رفتن فشار خون جلوگیری مینماید.
نکته دیگر در مورد مصرف میوه و سبزی در رژیم غذایی بیماران قلبی عروقی استفاده از سبزی های برگ تیره است. این سبزی ها به علت داشتن محتوای اسید فولیک بالا موجب پایین آمدن سطح هموسیستئین در خون میشوند. هموسیستئین یکی از عوامل خطر برای افزایش بیماری های قلبی عروقی میباشد.
در رژیم تغذیه برای بیماران قلبی عروقی باید حداقل سه واحد از سبزیجات و ۲ واحد از میوه های تازه استفاده شود. سعی کنید در مصرف میوه ها وسبزی ها تنوع را رعایت کنید. همچنین از انواع مختلف آن در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.
در برنامه روزانه غذایی خود از سبزی ها یا انواع سالاد(کاهو، کلم، گوجه، خیار، هویج، فلفل و …) استفاده کنید.
از میوه های تازه به عنوان میان وعده استفاده کنید. به جای تنقلات کم ارزش سعی کنید از خشکبار و سبزیهای تازه مثل هویج و خیار به عنوان میان وعده ها استفاده نمایید.

برای داشتن قلبی سالم توصیه زیر را به کار گیرید

  1. فعالیت بدنی و ورزش متناسب با سن و شرایط جسمی خود را فراموش نکنید.
  2. از استرس و فشار های روحی روانی دوری کنید.
  3. از استعمال دخانیات جدا خودداری کنید.
  4. در صورت داشتن اضافه وزن با رژیم غذایی مناسب وزن خود را کاهش دهید.
  5. تنوع و تعادل در رژیم غذایی خود را رعایت کنید.
  6. چربی های اشباع را از رژیم غذایی خود حذف کنید. سعی کنید از چربی های گیاهی بخصوص زیتون و کلزا استفاده کنید.
  7. مصرف غذاهای سرخ کرده را تا حد امکان از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  8. مصرف کربوهیدرات های ساده و مواد قندی را در رژیم غذایی خود محدود کنید.
  9. میزان مجاز روزانه مصرف نمک ۵ گرم است که این میزان معادل ۱ قاشق چای خوری نمک میباشد.
  10. مصرف فیبر ها را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. منابع خوب فیبر شامل غلات کامل، میوه، سبزیجات و حبوبات است.
  11. مصرف میوه و سبزی به صورت روزانه در برنامه غذایی خود را فراموش نکنید.

رژیم غذایی منتاسب برای افراد مبتلا به دیابت